TEMA 4
Pàgina 92
3. Corregeix les construccions de gerundi incorrectes:
a) Arribà a la meta i va rebre una copa de mans del president
b) El detingueren i li van posar una multa per excés de velocitat
c) Passejant pel bosc, trobà un camp de margarides primerenques.
d) Ha rebut un cop i ha quedat inconscient
e) Va marxar rient pels descosits
f) Caigué de l’arbre i es va trencar una cama
g) Es presentà a l’examen i va suspendre per quatre dècimes
h) Atén els clients fent l’orni
i) Es reuniren i no van arribar a cap acord
j) Va comprar-se un pis estalviant durant molts anys
4. Completa les oracions següents amb el gerundi i, en cas de que no sigui correcte, utilitza altres construccions. Si cal, pronominalitza algun element:
a) L’empenyé amb força i caigué estrepitosament
b) Van arribar al cim i van plantar-hi una bandera
c) S’asseuen encongint les cames
d) El reconegué i el saludà efusivament
e) Entrà a l’hospital tremolant de fred i de por
f) La policia l’atrapà i el detingué amb molta atenció
g) Se l’escolta mirant-lo amb molta atenció
h) Arribaren a un acord signant els papers davant de notari
5. Completa les oracions següents amb el temps verbal que correspongui:
a) Si tens un moment, vine a veure’m
b) Si tenies un problema, me l’explicaries?
c) Si no haguessis fet tard, nosaltres hauríem tingut temps de veure en Marc
d) Si em portessis a casa, t’ho agrairia molt
e) Si la policia no hagués intervingut, els manifestants s’haurien dispersat sense tants aldarulls
f) Si els preus no haguessin pujat tant, la inflació s’hauria estabilitzat
g) Si els pares m’ho haguessin preguntat, els hauria dit la veritat
h) Si els alumnes fessin vaga, els professors els donarien suport
Pàgina 93
8. Expressa el significat d’aquestes oracions mitjançant una perífrasi verbal:
a) Havia de deixar-ho tot clar
b) Deuen ser les nou
c) Han deixat de molestar
d) Està a punt de començar el concert
e) En Joan vol presentar-se al concurs d’escacs
f) Ha tornat a fer de les seves
g) Continua llevant-se a trenc d’alba
h) En Joan pot tenir problemes amb la Marta
i) La Carme ha deixat de trucar-me. Està enfadada amb mi
j) No he sortit en tot el cap de setmana i he acabat fent la feina
Pàgina 94
11. Completa les oracions següents amb els pronoms li (CI) o el (CD):
a) A en Pep l’horroritza parlar en públic i mostrar-se davant dels altres.
b) No l’afecta gens el que li puguin dir. Té una bona carnadura.
c) Li farem una festa sorpresa i el sorprendrem.
d) Si no li telefones tu, ho faré jo.
e) No l’impressiona gens el teu posat prepotent.
f) No el molesta gens que li truquis, pots fer-ho a qualsevol hora.
g) Aquest assumpte no el concerneix i no ha de ficar-hi el nas.
h) Si el pega, es penedirà d’haver-ho fet.
12. Escriu el verb que es relacioni amb cada un dels noms següents:
a) culpar d) aterrar g) extradir
b) reflectir e) atemorir h) garantir
c) col·lidir f) decebre i) pol·lir
14. Corregeix les errades (usos transitius, intransitius, no pronominals...):
a) Els germans petits no callen mai i el molesten a tothora.
b) Dorm al sofà i l’emprenya que posem la televisió.
c) Seu bé i calla! Estic adormint el teu germà.
d) Quan va veure que el revisor pujava a l’autobús, el Joan va baixar de seguida.
e) El van preocupar tant que va marxar sense dir ni piu.
f) El sorprèn la manca d’estabilitat que té: arreu on va cau.
g) Calla, que li he de telefonar.
h) Ha marxat perquè el tema no l’interessa gens.
i) Ha engreixat una dotzena de quilos i no sé on els ha posat.
j) A l’estiu ens ho passem molt bé amb els cosins.
k) Van composar un poema fantàstic i no els hi van premiar.
l) El sol reflecteix damunt dels vidres i no ens hi veiem.
m) L’Ajuntament oferirà deu noves vacants per cobrir.
17. Omple els buits amb el verb que correspongui, fer o donar:
a) Jo faig un petó a l’avi i li dono les gràcies.
b) Em fa por anar al metge tot sol. M’hi acompanyes i fem un volt?
c) Em fa fàstic que tu em donis la mà tan llefiscosa com la tens.
d) En Pep va fer un crit que ens va espantar a tots. Em fa tanta ràbia que sigui tan cridaner!
e) Clàudia, fes-li una abraçada de part meva i dóna-li molts records.
18. Completa les oracions següents amb formes del verb ser o estar:
a) El meu nebot està malalt i això que no és un noi gens malaltís.
b) El Joan és un xicot alegre però últimament està trist.
c) I tu, ets solter o estàs casat?
d) Els estofats de la Carme són boníssims; avui, però, estava una mica salat.
e) No entenc com puc estar tan enamorat: no sóc gens enamoradís.
f) La Marta està enrabiada per culpa dels seus germans, que són molt entremaliats.
g) Diuen que tu ets molt sociable però trobo que estàs molt sol.
h) Aquest és de la broma i no estic per romanços.
i) La carn que comprem és molt tendra però darrerament trobo que està un xic dura.
20. Omple els buits amb les formes adequades dels verbs ser o estar:
a) On és la Maria ? No la trobo enlloc.
b) Els pares estaran un mes a Mallorca i nosaltres estarem tots sols.
c) No sé on són les claus; ahir eren aquí.
d) En Pep és a l’oficina i s’hi estarà tot el matí.
e) Tota la família està junta durant tot l’estiu.
f) Els llibres són a la prestatgeria de l’esquerra i les carpetes també són allà.
g) Els enderrocs són al magatzem del Carles però no hi poden ser indefinidament.
h) Els oncles de la Paula estaran tres mesos a Andorra.
21. Omple els buits amb les formes del verb ser o estar i indica l’ús que presenten en cada oració. Fixa’t en l’exemple:
a) Els nois són (Ser, simple localització) l’escola i hi estaran (Estar, estada en un lloc amb una determinació temporal precisa) tot el dia.
b) En Pau és (Ser, qualitat permanent, estable, tret definitori)simpàtic però el seu germà no ho és (Ser, qualitat permanent, estable, tret definitori) gens.
c) Els músics estan (Estar, perífrasi de gerundi) preparant el concert per demà.
d) La setmana passada els malfactors van ser (Ser, construcció passiva)detinguts per la policia.
e) On és (Ser, simple localització) la teva germana? No és (Ser, simple localització)enlloc!
f) La casa està (Estar, qualitat transitòria, variable) ben decorada.
g) Els nois estan (Estar, estada en un lloc amb una determinació temporal precisa) jugant amb l’ordinador.
El paisatge d’aquesta contrada és (Ser, qualitat permanent, estable, tret definitori)dur i esquerp.
Acabo de revisar l'"u per tots" de les activitats d'avui. Un consell: si vols, no cal que escriguis els enunciats de les activitats o fes-ho de manera sintètica perquè no hagis de passar més temps del necessari amb el tema.
ResponElimina